tiistai 19. toukokuuta 2015

Kevätkunnostusta 2015

Kevät alkoi veneen korjauksella ja huollolla. Syksyllä Juliaanan noston yhteydessä huomasin yhden kölin poikkipalkeista olevan poikki. Olisikohan nostossa tullut liikaan painoa kölin päälle ja sitten palkki katkennut. Jokatapauksessa vakuutusyhtiöstä tuli ilmoitus, että vaurio korjataan ja veneen saa siirtää Leeveneelle lauttasaareen korjattavaksi. Päädyimme rekkakyytiin, vaikka siitä maksaa saikin. Veneen lasku veteen toistessa päässä kuitenkin kuuluu hintaan, joten aika vähällä selvittiin.


Rekka tuli hakemaan veneemme hyvissä ajoin 27.3.


Korjauksen edetessä huomattiin myös etummaisen palkin olevan huonosti kiinni (delaminoitunut) ja sekin vaihdettiin/laminoitiin uudelleen kiinni.

Veneessä korjattiin:

  • kölin etummainen poikittaispalkki
  • kölin takimmainen poikittaispalkki
  • vaihdoin septitankin tyhjennysletkun hieman paksumpaan, kun viime kesän helteillä ohuempi letku päästi hieman hajua läpi...
  • vaihdoin myös moottorin vaihteistoöljyt, jotka tosin näyttivät olevan hyvässä kunnossa. 


Sitten pääsi ulkopintojen kimppuun ja vene sai tänä vuonna Bilteman puhdistavaa vahaa kylkiinsä. Aika hyvin kiiltää yhdelläkin kerroksella.



Kylkien vahaamisen jälkeen oli enää jäljellä uusien mantookivaijereiden asennus. Olin purkanut vanhat pois ennen kuin vene siirrettiin korjaamolle ja vienyt ne mitattavaksi Rig-Man:lle. Sopivasti sain uudet vaijerit haettua samana päivänä kun korjaamolta tuli ilmoitus, että vene on kunnossa. uudet vaijerit oli helpot laittaa paikalleen ja kiristää sopivaan kireyteen, kun tilasin ne pienillä vanttiruuveilla varustettuna. Nyt on kiiltävät mantookivaijerit paikallaan (ylempi 5mm ja alemmi 4mm vahvuista vaijeria). Koitanpa muistaa ottaa valokuvat näistä ja lisätä tänne.

Lämpimiä säitä odotellessa,

- Capteeni -

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti